Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande
Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011. I 2018 års version omfattas även marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.
Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring. Bland annat innehåller rekommendationen förtydliganden kring reklam i sociala medier.

– Gemensamma rekommendationer är ett verktyg för branschen att skapa en god branschstandard. Tillsammans med utbildningar och uppföljning arbetar vi aktivt för att alla företag ska ha en hög etisk nivå på sin marknadsföring. Vi har arbetat med rekommendationer i över 10 år nu och ser att det gör skillnad, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

– Riktlinjer som tagits fram av branschen självt bidrar till större förståelse, kunskap och därmed efterlevnad inom företagen. Det är också ett snabbt och flexibelt sätt att hantera regelverket för en mediemarknad i ständig förändring. Med våra uppdaterade rekommendationer för alkoholreklam visar vi att branschen både kan och vill ta ansvar, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Ladda ner de uppdaterade Rekommendationerna här

Fler nyheter

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer

SVL i debatt: Spriten kan inte rädda statens finanser

|Nyhet

Att använda höjda skatter på alkohol är enligt studier ett väldigt ineffektivt och oprecist finanspolitiskt verktyg för att öka statens intäkter, skriver Elisabeth Due, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen på Di Debatt den 6 februari. Utredningen Beskattning av viss avkastning … Läs mer

Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska

|Nyhet

Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 … Läs mer