Minskad klimatpåverkan inom dryckesbranschen visar ny rapport
Dryckesbranschens klimatinitiativ (DKI) har idag 57 deltagare. Tillsammans står dessa för närmare 84 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 80 procent. 2020 var ett omskakande år på grund av pandemin, med stora utmaningar i hela kedjan från odling, produktion, logistik till försäljning och fram till slutkunden.
– I likhet med förra året har arbetet gjorts under pressen av en rådande global pandemi. Trots utmaningar har Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) vuxit i antal deltagare och visat på framåtskridande. Vi är på väg mot målet och känner oss stärkta i tron på att samverkan är nyckeln till framgång, säger Anna De Geer VD för SVL – Sprit & Vinleverantörsföreningen.
– Resultaten i årets rapport visar på steg i rätt riktning. Vår klimatpåverkan per liter dryck är låg och har minskat sedan första rapporteringen för verksamhetsåret 2018, säger Anna-Karin Fondberg, VD Sveriges Bryggerier.
Nytt för i år är att DKI i samverkan har satt upp fyra övergripande mål fram till 2030:
1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.
2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar
3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan
4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling
– Vilka de långsiktiga konsekvenserna av pandemin blir vet vi ännu inte, men både företag och beslutsfattare i Sverige, EU och globalt pratar om en grön omstart. Det gör även deltagarna i DKI. Genom vårt gemensamma initiativ vill vi inspirera och sporra varandra till att fortsätta hålla hållbarhet högt på agendan, säger Sara Norell, Direktör Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget.
För mer information och resultat – läs rapporten här
Om Dryckesbranschens Klimatinitiativ – DKI
Bildat av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas”. Tillsammans arbetar branschkollegor både enskilt och gemensamt för att minska sin klimatpåverkan. Initiativtagarna har utvecklat ett rapporteringsverktyg så att både stora och små aktörer ska kunna medverka. Alla Systembolagets leverantörer kan ansluta sig till initiativet. Det långsiktiga målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045. Första mätningen genomfördes 2019 avseende verksamhetsåret 2018.