2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol.

Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i februari/mars 2023 bland 2 300 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden. Undersökningen är en uppföljning av en liknande undersökning som Kantar Public gjorde förra året på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Undersökningen visar att e-handeln med alkohol minskat något senaste året, vilket ligger i linje med utvecklingen för e-handeln i stort. Samtidigt uppger 57 procent av de respondenter som inte handlar alkohol via nätet idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden, vilket är en klar ökning jämfört med 2022 års undersökning (jmf 50 procent år 2022).

– Rapporten visar att inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De som handlar alkohol på nätet idag är enligt undersökning mycket nöjda med de leverantörer som finns på marknaden, mest nöjda är respondenterna med Systembolagets e-handel. Däremot uppger endast 47 procent av de e-handlande respondenterna att de är nöjda med Systembolagets leveransfönster, alltså de tider under vilka Systembolaget kan leverera. Det är en stor minskning jämfört med förra året då 62 procent var nöjda med Systembolagets leveransfönster. Under förra året rapporterades att Regeringen meddelat att det inte är aktuellt med utökade leveransfönster för Systembolaget.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel i kombination med ett ökat antal näthandlare ställer allt högre krav på marknadens aktörer att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Regeringen måste ge Systembolaget förutsättningar att möta omvärldsförändringar och konsumenternas efterfrågan. Utökade leveransfönster för e-handel är en viktig komponent, avslutar Anna De Geer, VD Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Hela undersökningen kan du ta del av här.

Fler nyheter

Absoluts destilleri nu helt fossilfritt

|Nyhet

Precis som många branscher så arbetar dryckesbranschen aktivt med att minska sina utsläpp. Ett av SVL:s medlemsföretag som lyckats väl är The Absolut Group. År 2020 antog de nya klimatmål där ett av målen var ett helt fossilfritt destilleri i … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2025

|Kommentar

Idag, den 19 september, presenterade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna sin budgetproposition för 2025. De största satsningarna görs inom brottsbekämpning och sänkt skatt på arbete och pension. På det alkoholpolitiska området lägger regeringen ca 60 mkr 2025 på sänkt skatt på … Läs mer

Ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

Dryckesbranschens klimatinitiativ startades 2017 för att tillsammans göra skillnad som bransch. Idag är vi 54 deltagare som både enskilt och gemensamt jobbar för att minska vår klimatpåverkan, genom tydliga mål och rapportering. Sedan starten har vi sett flera förbättringar i … Läs mer

Elisabeth Due ny VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

|Pressmeddelande

Styrelsen för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) har utsett Elisabeth Due till ny VD för SVL. Elisabeth tillträder sin nya roll den 2 september 2024. Elisabeth kommer senast från egen konsultverksamhet inom kommunikation, strategiutveckling och påverkansarbete. Tidigare har hon jobbat i … Läs mer