Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska
Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 år och äldre. Bortsett från pandemiåret 2020 är detta den största minskningen ett enskilt år sedan 2014.
Systembolagets försäljning minskade med knappt 2 procent men är fortfarande 4,6 procent högre än innan pandemin. Systembolagets försäljning står för drygt 70 % av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige. Restaurangernas försäljning ökade med 1,5 % och är på ungefär samma nivå som innan pandemin. Restaurangernas försäljning står för 11,6 % av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige. Både resandeinförseln och köp av smugglat minskade under året. Resandeinförseln och köp av smugglat står för 7 respektive 2 % av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige.
– Den långsiktiga trenden mot lägre totalkonsumtion håller i sig. Särskilt glädjande är att de yngre konsumenterna fortsätter att konsumera mindre än tidigare generationer. Det är också positivt att Systembolagets marknadsandel fortsätter på historiskt höga nivåer, och att restaurangernas försäljning är tillbaka till nivån innan pandemin, vilket i sin tur innebär att resandeinförsel och smuggling har minskat rejält jämfört med åren före pandemin, säger Elisabeth Due, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.