Ansvarfull alkoholreklam viktigt för branschen
Under de senaste veckorna har frågan kring ansvarsfull marknadsföring under kristider aktualiserats. SVL:s medlemmar åtar sig att marknadsföra sina produkter ansvarsfullt och i linje med branschens självreglering för att på så sätt säkerställa att branschen håller en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Här kan du ta del av Rekommendationerna som tagits fram tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Bryggerier.
SVL står även bakom AGM – Alkoholgranskningsmannen som är alkoholbranschens självreglering. Motsvarande system finns för andra branscher och i andra länder och AGM:s utlåtanden utgör god affärssed i Sverige. AGM genomför bland annat grundläggande utbildningar om regler kring alkoholreklam och ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier. Medlemmar i SVL har möjlighet att gå på dessa utbildningar kostnadsfritt. Icke medlemmar får gärna också delta men mot en kostnad. Mer information finner ni på AGM.s hemsida. Kommande utbildningar under våren är:
- Ansvarsfull alkoholreklam den 8 maj
- Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier den 15 maj
SVL står även bakom initiativet Drinkwise – för en ansvarsfull konsumtion. Genom detta initiativ vill SVL tillsammans med sina medlemsföretag, tillhandahålla en tankeväckande plattform för information, diskussion och reflektion om attityder kring alkohol och hur alkohol ska konsumeras på ett ansvarsfullt sätt.