Debattinlägg – Alkoholmonopolet måste utvecklas
Det krävs en digital omställning av det svenska alkoholmonopolet.
Under våren är vi många som har ställt om efter coronapandemin. Kontorsjobb har bytts mot hemmajobb och resor har ställts in. Som en konsekvens har digitala lösningar fått en allt större betydelse i vardagen: möten sker digitalt, musikaler konsumeras hemifrån och kontakten med våra nära upprätthålls med hjälp av smartphones och surfplattor.
Likaså är vi många som har underlättat vardagen med e-handel. Drygt 3 av 4 tillfrågade konsumenter har handlat varor på nätet under våren. I jämförelse med föregående år är det en ökning med omkring 40 procent. Allra störst skillnad är det i åldersgruppen 65–79 år där en ökning har skett med hela 154 procent under maj i år jämfört med maj förra året. Exempelvis uppger en femtedel av personerna i denna åldersgrupp att de sedan coronakrisen inleddes har börjat handla dagligvaror på nätet.
För att undersöka intresset av att handla alkohol på nätet har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit undersökningsföretaget Bilendi genomföra en undersökning bland ett representativt urval av svenska folket under juni månad. land de 1 000 svarande anger 37 procent att det är sannolikt att de skulle e-handla från Systembolaget om de kan få hemleverans nästföljande vardag med påslag endast för fraktkostnaden. Som störst är intresset i den övre medelåldern där drygt 40 procent anger att detta skulle vara ett aktuellt alternativ.
SVL värnar den kontrollerade försäljningen av alkohol och Systembolagets detaljhandelsmonopol. Vi tycker det är viktigt att detaljhandelsmonopolet utvecklas på ett sätt som gör att det fortsätter vara attraktivt och relevant som inköpskanal för konsumenter och distributionskanal för dryckesbranschen.
För att vi fortsatt ska ha goda möjligheter att upprätthålla ålderskontroller och kvalitetskontroller på det som säljs måste alkoholmonopolet utvecklas och anpassas till konsumenters vanor och förväntningar.
Detta har skett förr. 2001 infördes till exempel lördagsöppet och under början av 2000-talet ersatte självbetjäningsbutiker de gamla butikerna med försäljningen över disk. Men trots att intresset för att handla alkohol digitalt är högt är den faktiska e-handeln väldigt låg. I snitt sker endast lite drygt en procent av alkoholförsäljningen via nätet.
För att inte tappa legitimitet och attraktivitet i den växande globala e-handeln behöver Systembolagets e-handel göras mer attraktiv. Det behövs framför allt snabbare och billigare leveranser. Vidare måste webbhandeln bli mer användarvänlig och konsumenter måste mer aktivt ledas in i detta nya sätt att handla.
Utvecklad e-handel och snabbare hemleverans skulle vara särskilt gynnsamt för småskaliga producenter. På så sätt kan intresserade konsumenter alltid få sin småskaligt och lokalproducerade favorit, oavsett var i landet den produceras, och var i landet man bor.
Erfarenheten talar för att när nya mönster för handel och konsumtion etableras blir de bestående. Den ökande e-handeln vi sett under våren har vant nya grupper vid smidigheten och bekvämligheten med näthandel. För de aktörer som inte vill halka efter är det viktigt att snabbt anpassa sig till kundernas nya förväntningar.
Vi vet att det pågår ett aktivt arbete hos Systembolaget kring utveckling av e-handeln, och branschen är gärna en del av detta. Men takten måste öka. Inte minst behöver politiken ge detaljhandelsmonopolet förutsättningar att verka fullt ut och möta konsumenterna på nya sätt. Om inte riskerar det svenska alkoholmonopolet att förlora marknadsandelar till andra, legala som illegala, försäljningskanaler.
Anna De Geer, vd SVL – Sprit & Vinleverantörsföreningen
Se debattinlägget i Aftonbladet