Friande dom i Vivino-fallet
På torsdagen den 6 maj kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i tvisten mellan Systembolaget och Vivino. Rätten fastslog att Vivino frias och därmed får sälja och marknadsföra alkoholhaltiga drycker via nätet till svenska konsumenter.
Patent- och marknadsdomstolens bedömningen är att Vivino bedriver sin verksamhet från ett annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Vivino fälls dock på vissa punkter i sin marknadsföring som domen anser strider mot kravet av måttfullhet, exempelvis har de använt begrepp som ”black friday” och ”fredagsmys”.
Frågan om distanshandel av alkoholhaltiga drycker har varit aktuell under en längre tid och redan år 2018 skulle Socialdepartementet ha överlämnat en proposition till riksdagen om reglering av distanshandel med alkoholdrycker. Detta har dock ej skett. Det ursprungliga förslag som Socialdepartementet formulerat lyder:
”Lagförslaget innebär ett förbud mot distansförsäljning av alkoholdrycker. Transportören ska i förhållande till den som har sålt alkoholdryckerna vara oberoende och får inte på uppdrag av säljaren transportera dryckerna till den som förvärvat dessa”.
Vilka konsekvenserna blir av domens utfall är ännu oklart och om Systembolaget väljer att överklaga så ska det ske senast den 27 maj.
Läs domen här.