Alkoholnäringen sopar framför egen dörr – hög etisk nivå i reklamen!
En oberoende studie från organisationen European Advertising Standards Alliance (EASA) visar att 93% av alkoholbranschens marknadsföring i digitala medier följer det nationella regelverket och den etiska kod som branschen själv har tagit fram. Studien grundar sig på 368 hemsidor och en stor mängd pop-up och banners för spritproducenter i tretton Europeiska länder. Svenska Sprit och Vinleverantörsföreningen (SVL) välkomnar rapporten som är ytterligare ett bevis på de goda effekterna av självreglering.
– Det här är toppenresultat, säger Erika Nylander, vd för SVL. Rapporten visar att det hårda arbete som vi lagt ned på att upprätta och arbeta med etiska regler har effekt.
SVL har sedan 2006, tillsammans med Sveriges Bryggerier, Sveriges Annonsörer och Sveriges Marknadsförbund, arbetat med ett regelverk för självreglering. I detta ingår branschens rekommendationer för hur man marknadsför alkoholhaltiga drycker, inrättandet av en alkoholgranskningsman (AGM) och utbildningssatsningar. AGM:s uppgift är att bevaka den svenska marknaden och anmäla alkoholreklam som överträder lagarna eller rekommendationerna.
– Självregelring fungerar därför att den skapar engagemang och kunskap hos branschen. Med delaktighet och egna åtaganden vill man göra rätt, menar Erika Nylander.
Rapporten från EASA är en årligen återkommande rapport som gjordes första gången 2005 på uppdrag av den tidigare E-kommissionären för hälsa. Alkoholreklam från hela Europa jämförs med den nationella lagstiftningen i respektive land, samt branschens egna rekommendationer. Detta var dock första gången som studien gjordes på digital media.
Rapporten bifogas som dokument.
För kontakt: Erika Nylander, 0709-83 95 63.