Branschen nylanserar drinkwise.se – för sunda attityder till alkohol och konsumtion

|Pressmeddelande
SVL lanserar idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation.

Vad innebär egentligen en personligt hållbar alkoholkonsumtion? Hur mycket alkohol är okej att dricka? Och i vilka sammanhang? Frågorna kring alkoholkonsumtion är många. Därför lanseras idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation. Bakom det svenska initiativet står branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

– Vi har ett tydligt ansvar att bidra till sundare alkoholattityder i samhället. Genom Drinkwise förmedlar vi kunskap, samt bjuder in till reflektion kring vad som kan vara en hållbar alkoholkonsumtion på individnivå, säger Anna De Geer, VD för SVL.

Hemsidan bygger på en sökoptimering av de frågor som människor söker svar på allra mest. Det handlar om frågor kring alkoholkonsumtion i trafiken och på jobbet, i familjen och under graviditet.

– Med Drinkwise lyfter vi frågor om när det är okej att konsumera alkohol, när det bör undvikas och hur mycket vi dricker. Vi bidrar även med information om produkternas innehåll. Utan pekpinnar låter vi läsaren själv ta ställning till vad som är hållbar konsumtion och inte, fortsätter Anna De Geer.

Hållbarhetsfrågor har varit länge varit en prioritet för alkoholbranschen. Syftet är att ge alkoholnäringen och produkterna en hållbar plats i samhället, utan negativ påverkan på miljö eller människor. Med Drinkwise vill SVL sätta ljus på hur sunda alkoholattityder kan bidra till social hållbarhet.

– Idag finns flera bra initiativ som syftar till att skapa sunda attityder kring alkohol. I tio års tid har SVL även bland annat genom ”Prata om Alkohol” bidragit med ett framgångsrikt förebyggande arbete om alkohol till skolor och skolungdomar. Med Drinkwise lyfter vi blicken mot en bredare målgrupp som även de behöver reflektera över alkohol och konsumtion, avslutar Anna De Geer. Till Pressreleasen

drinkwise

Fler nyheter

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer

SVL i debatt: Spriten kan inte rädda statens finanser

|Nyhet

Att använda höjda skatter på alkohol är enligt studier ett väldigt ineffektivt och oprecist finanspolitiskt verktyg för att öka statens intäkter, skriver Elisabeth Due, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen på Di Debatt den 6 februari. Utredningen Beskattning av viss avkastning … Läs mer

Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska

|Nyhet

Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 … Läs mer