Färre övertramp med branschriktlinjer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

Alkoholgranskningsmannens årsrapport för 2018 visar att övertramp minskar med branschriktlinjer och utbildning. Rapporten visar också att ett proaktivt arbete med förhandsgranskning och rådgivning ökar företagens förmåga att göra rätt från början.

Alkoholgranskningsmannen, AGM, drivs av branschföreningarna Sprit-och Vinleverantörsföreningen SVL, och Sveriges Bryggerier och är alkoholnäringens övervakare av branschens egna riktlinjer när det gäller marknadsföring och information om alkohol. Riktlinjerna är branschens förtydligande av den ofta otydliga alkohollagen och har utarbetats av de båda branschföreningarna i samverkan med Sveriges Annonsörer.

Under 2018 har AGM granskat närmare 7000 annonser. Totalt har 56 ärenden fällts för övertramp, vilket ligger i nivå med tidigare år. Andelen ärenden som rör medlemmar i båda branschföreningar uppgick till 38%, vilket är en minskning sedan den nuvarande formen med rådgivning infördes 2011. Då uppgick andelen till mellan 50-65%.

– Självreglering är ett effektivt sätt att säkerställa att branschen har en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Genom riktlinjer hjälper vi företagen att tolka betydelsen av lagen och genom utbildning ökar vi förmågan att göra rätt. Marknadsföring är dessutom ett föränderligt landskap med snabb teknisk utveckling. Då är självreglering många gånger snabbare och effektivare än lagstiftningen, säger Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

AGM erbjuder även medlemsföretagen att förhandsgranska sin marknadsföring. Intresset har varit stigande de senaste åren och idag gör AGM sådan återkoppling närmast dagligen. Utöver rådgivningen erbjuds även utbildningar. Varje år genomgår ca 200 personer inom föreningarna både grundläggande utbildning i alkohollagen samt specialkurser om vad man till exempel behöver tänka på när man är aktiv i sociala medier.

Fakta: AGM skapades i olika former mellan 2004 och 2006 efter att alkohollagen öppnat upp för alkoholreklam, i syfte att säkerställa att alkoholnäringens information och marknadsföring håller en hög etisk standard. Funktionen ökade i omfattning 2011. Riktlinjerna, kallade Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, antogs 2006 och uppdaterades senast 2018. Uppdraget som AGM innehas av jur kand. Mattias Grundström.

Fler nyheter

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer

SVL i debatt: Spriten kan inte rädda statens finanser

|Nyhet

Att använda höjda skatter på alkohol är enligt studier ett väldigt ineffektivt och oprecist finanspolitiskt verktyg för att öka statens intäkter, skriver Elisabeth Due, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen på Di Debatt den 6 februari. Utredningen Beskattning av viss avkastning … Läs mer

Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska

|Nyhet

Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 … Läs mer