Gränshandeln med sprit upp 23 procent på ett år
Gränshandeln med sprit ökar dramatiskt. Mellan 2006 och 2007 har försäljningen ökat med 22,9 procent. Systembolagets ökning under samma tid stannar på 2,6 procent. Det visar den undersökning av försäljningsutvecklingen i gränshandeln som gjorts av Sprit & Vinleverantörsföreningen.-Sverige har totalt förlorat kontrollen över alkoholflödet, säger Erika Nylander, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Våra politiker måste omgående fatta beslut om att sänka de svenska alkoholskatterna med minst 40 procent, den nivå som Alkoholinförselutredningen föreslog redan för några år sedan. Sprit & Vinleverantörsföreningen har undersökt utvecklingen på tolv varumärken som är stora och kända både på Systembolaget och i gränshandeln. De varumärken som ingår i undersökningen är Smirnoff Red, Koskenkorva, Gordon´s, Baileys Original, The Famous Grouse, Chivas Regal, Ballentines, Beefeater, Martell Cognac, Absolut Vodka, Skåne och O P Anderson. -Vi ser nu så många faktorer som pekar på att gränshandeln påverkar Sverige negativt på så många sätt, säger Erika Nylander. Polisen och tullen säger att de står maktlösa, allt fler unga dricker sig redlösa på smugglad och langad sprit. -Vi leverantörer ser också med oro på den organiserade brottslighet som mer och mer tar över hanteringen av smuggling och langning. Sänker vi inte alkoholskatten nu kommer den här utvecklingen bara att accelerera. Dagens situation gynnar bara brottslingar, de stora förlorarna är våra ungdomar. Statistiken är hämtad från producenter och leverantörer och sammanställd av Sprit & Vinleverantörsföreningen.