Rekommendationer hjälper alkoholannonsörer

|Pressmeddelande

Åtta månader efter att den nya alkohollagen infördes, med nya strängare regler för bland annat bildanvändning i marknadsföring vilket kommer att påverka företags egna hemsidor, finns det fortfarande inga tydliga riktlinjer om hur lagen ska tolkas. Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier, Sprit- och Vinleverantörsförening SVL, och Sveriges Marknadsförbund har därför tagit fram nya uppdaterade rekommendationer om hur marknadsförare och annonsörer ska förhålla sig till den nya lagen för att undvika att bryta mot lagen.

–  Medlemmarna i våra branschförbund är ansvarsfulla och vi vill att hela den svenska annonseringen runt alkoholhaltiga drycker ska vara det, inte bara den som våra medlemmar står för, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier och Erika Nylander, vd för SVL, angående de nya rekommendationerna.

–  Lagen kan vara svårtolkad och det finns inga färdliga riktlinjer för hur annonsörer och marknadsförare egentligen ska förhålla sig, konstaterar Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund och Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer.

– Vi tror på marknadsföring, men alkoholprodukter är inte vilka varor som helst och därför ska våra rekommendationer underlätta för samtliga parter så ingen ska behöva bryta mot lagen.

För att ytterligare understryka vikten av att följa lagen när det gäller alkoholannonsering finansierar också Sveriges Bryggerier och SVL världens ende Alkoholgranskningsman, AGM.  AGM är idag Mattias Grundström, med ett förflutet som den övervakande myndigheten Konsumentverkets, alkoholhandläggare och –expert.

AGM får idag en ny hemsida. Här kan du läsa våra uppdaterade rekommendationer samt anmäla felaktig alkoholreklam: www.alkoholgranskningsmannen.se

För ev frågor var vänlig kontakta:

Sveriges Annonsörer, Tobias Eltell tel nr 08 545 252 36

Sveriges Bryggerier, Cecilia Giertta tel 08 762 65 50

Sveriges Marknadsförbund, Jan Fager tel 0703 923444

Sprit- och vinleverantörsföreningen SVL, Erika Nylander tel 08 762 76 25

Fler nyheter

Absoluts destilleri nu helt fossilfritt

|Nyhet

Precis som många branscher så arbetar dryckesbranschen aktivt med att minska sina utsläpp. Ett av SVL:s medlemsföretag som lyckats väl är The Absolut Group. År 2020 antog de nya klimatmål där ett av målen var ett helt fossilfritt destilleri i … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2025

|Kommentar

Idag, den 19 september, presenterade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna sin budgetproposition för 2025. De största satsningarna görs inom brottsbekämpning och sänkt skatt på arbete och pension. På det alkoholpolitiska området lägger regeringen ca 60 mkr 2025 på sänkt skatt på … Läs mer

Ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

Dryckesbranschens klimatinitiativ startades 2017 för att tillsammans göra skillnad som bransch. Idag är vi 54 deltagare som både enskilt och gemensamt jobbar för att minska vår klimatpåverkan, genom tydliga mål och rapportering. Sedan starten har vi sett flera förbättringar i … Läs mer

Elisabeth Due ny VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

|Pressmeddelande

Styrelsen för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) har utsett Elisabeth Due till ny VD för SVL. Elisabeth tillträder sin nya roll den 2 september 2024. Elisabeth kommer senast från egen konsultverksamhet inom kommunikation, strategiutveckling och påverkansarbete. Tidigare har hon jobbat i … Läs mer