SVL välkomnar en prövning av alkoholreklam

|Pressmeddelande

Med anledning av att IOGT-NTO idag har gått ut brett och anmält 32 näringsidkare till Granskningsnämnden för radio och tv samt till Konsumentombudsmannen, vill SVL komma med ett klargörande som gäller för vår branschorganisation och våra medlemsföretag.

Anmälan från IOGT-NTO gör gällande att de utpekade näringsidkarna, däribland alkoholleverantörer, TV-kanaler, annonsörer och reklambyråer, skulle strunta i svensk lagstiftning när det gäller marknadsföring av alkoholprodukter.

–  SVL:s medlemmar arbetar efter gällande lagar och regler. I detta fall är det EU:s TV-direktiv som styr, vilket betyder att det är sändarlandsprincipen som gäller. I de utpekade kanalerna är det således brittisk lag som ska följas. Är det så att det finns tveksamheter kring tillämpningen av regelverket välkomnar vi en prövning och ett förtydligande, säger Erika Nylander, vd för SVL

SVLs medlemmar är kommersiella företag med rätt att marknadsföra sina produkter till en vuxen publik enligt de lagar och regler som finns. SVL är medveten om att det ibland sker övertramp vad gäller marknadsföring, ofta på grund av svårigheten med att tolka dagens regelverk. Branschen har därför inrättat ett egenåtgärdssystem och utarbetat rekommendationer för att öka medvetenheten och kunskapsnivån i branschen. Rekommendationerna är utarbetade tillsammans med Sveriges Bryggerier, Sveriges Annonsörer och Sveriges Marknadsförbund. Rekommendationer för marknadsföring av alkohol övervakas av Alkoholleverantörernas Granskningsman, AGM. Genom en löpande debatt kring reklamens utformning verkar branschen aktivt för att höja den ansvarfulla nivån.

–  Det är för SVL en självklarhet att marknadsföring av alkoholprodukter ska vara ansvarsfull och inte rikta sig till underåriga. Det är viktigt att lyfta upp frågan om barn och ungdomars utsatthet i sammanhanget, men IOGT-NTO missar den stora bilden. Den största utmaningen för svensk alkoholpolitik är inte alkoholreklam. Det är den enorma mängden okontrollerade försäljning av smuggelsprit som når våra ungdomar, avslutar Erika Nylander.

För kontakt: 08- 762 76 25

Fler nyheter

Absoluts destilleri nu helt fossilfritt

|Nyhet

Precis som många branscher så arbetar dryckesbranschen aktivt med att minska sina utsläpp. Ett av SVL:s medlemsföretag som lyckats väl är The Absolut Group. År 2020 antog de nya klimatmål där ett av målen var ett helt fossilfritt destilleri i … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2025

|Kommentar

Idag, den 19 september, presenterade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna sin budgetproposition för 2025. De största satsningarna görs inom brottsbekämpning och sänkt skatt på arbete och pension. På det alkoholpolitiska området lägger regeringen ca 60 mkr 2025 på sänkt skatt på … Läs mer

Ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

Dryckesbranschens klimatinitiativ startades 2017 för att tillsammans göra skillnad som bransch. Idag är vi 54 deltagare som både enskilt och gemensamt jobbar för att minska vår klimatpåverkan, genom tydliga mål och rapportering. Sedan starten har vi sett flera förbättringar i … Läs mer

Elisabeth Due ny VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

|Pressmeddelande

Styrelsen för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) har utsett Elisabeth Due till ny VD för SVL. Elisabeth tillträder sin nya roll den 2 september 2024. Elisabeth kommer senast från egen konsultverksamhet inom kommunikation, strategiutveckling och påverkansarbete. Tidigare har hon jobbat i … Läs mer