SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09
Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba lösningar höjs därefter. En anpassning till denna förändrade vardag kommer för många företag att vara en förutsättning för att överleva.
Som monopol saknar Systembolaget legala inhemska konkurrenter. Men legala och illegala alternativ med utländsk hemvist utgör ett allt mer påtagligt alternativ även för konsumenter i Sverige som vill handla öl, vin eller sprit på nätet. Vad krävs för att det svenska alkoholmonopolet ska kunna behålla sin legitimitet och försvara sin position? Vilka trender, utmaningar och möjligheter finns?
Varmt välkommen till ett lunchseminarium där det svenska alkoholmonopolets förutsättningar för att kunna agera framgångsrikt på en digital marknad diskuteras. Närvarar gör Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket, Tobias Frohm, direktör E-handel på Systembolaget och Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Seminariet modereras av Maria Ludvigsson, ledarskribent på SvD.
Datum Tisdagen den 24 september
Tid 12.00-13.15. Registrering och lättare lunch från klockan 11.30
Plats T-house, Engelbrektsplan