SVL:s kommentar till Winefinder domen
Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling.
Systembolaget lämnade den 25 februari in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen mot företaget Winefinder, med motiveringen att företagets försäljning och marknadsföring inte är förenlig med svensk lag. Domstolen meddelar nu att de instämmer i denna bedömning, vilket ökar trycket ytterligare på detaljhandelsmonopolets digitala erbjudande.
– Domen bidrar till ökad klarhet i frågan om kommersiella mellanhänder, något som branschen har efterfrågat. Men kundernas snabbt ökande efterfrågan på e-handelslösningar för alkoholdrycker kvarstår. Genom dagens dom minskar utrymmet för kommersiella aktörer att svara upp mot detta behov. Därmed ökar trycket på Systembolaget att möta kundernas efterfrågan på smidiga e-handelslösningar. För att detaljhandelsmonopolet ska behålla sin legitimitet är det, inte minst i och med detta domslut, nödvändigt att Systembolaget får förbättrade förutsättningar att bli en attraktiv e-handelsplats, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.
Digitala lösningar är en prioriterad fråga i branschen och sedan tidigare inväntas även regeringens proposition ”Reglering av distanshandel av alkoholdrycker (Ds. 2016:33)” som kan hjälpa till att skapa ytterligare tydlighet. Likaså följer branschen noga arbetet med att göra det möjligt för privata aktörer att länka till sortimentet på Systembolaget med hjälp av API:er. Här har Systembolaget på ett olyckligt sätt nyligen försämrat privata företags möjligheter att bidra till informerade inköpsbeslut.
– Systembolaget och branschen har en nära dialog om hur detaljhandelsmonopolets digitala erbjudande kan utvecklas ytterligare. Genom dagens dom klarnar förutsättningarna. Vi ser fram emot att på denna grund fortsätta samarbetet med Systembolaget i utvecklingen av deras e-handelsplattform och digitala kundbemötande, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.